چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

گزارشی علمی از رساله "التشکیک " توسط محقق این اثرگرانسنگ جناب آقای سید رضا هدایتی

رساله «التشکیک» از جناب ملاعبدالله بهابادی (درگذشته 981) درواقع تعلیقاتی است بر شرح و حواشی تجرید که در این راستا بحث¬هایی دربارۀ دیدگاه¬های علامه دوانی (درگذشته 908) و جنابان سیدصدرالدین دشتکی (سیدالحکماء) (مقتول 903) و فرزند او علامه غیاث¬الدین دشتکی (سید سند متوفی 940 یا 949) که استاد علامه بهابادی نیز بوده ارائه کرده است که در قالب نقد و بررسی دیدگاه¬های طرفین و یا نظرات گوناگون می¬باشد.
از رساله «التشکیک» دو نسخه خطی در دسترس ما هست که اولی بنا بر آنچه که از متن پایانی ناسخ پیداست به دستور شخص ملاعبدالله بهابادی در تاریخ 22 ربیع¬الثانی/ 1408 روز سه¬شنبه توسط ابوالمحجی (ابوالمحیی) الکوبانی در قصبه کوبان به نگارش درآمده است که نسخه «میم» محسوب می¬شود و نسخه¬ای دیگر که توسط محمدصالح کوکدی در سال 1053 به ماه ربیع¬الاول نگاشته شده است که موسوم به نسخه «الف» می¬باشد.
هر دو نسخه اشکالات فنی بسیاری دارند نسخه «الف» به رسم¬الخط عربی است اما علی¬الظاهر ناسخ به متون فلسفه و منطق آشنایی چندانی نداشته و نسخه بسیار افتادگی دارد و عبارات گاهی ناهمگون می¬باشند.
درنسخه «میم» به نظر می¬رسد ناسخ چندان به زبان عربی و ادبیات عرب تسلطی نداشته اما نسبتاً کامل است و چندین صفحه نسبت به نسخه «الف» اضافه¬تر دارد که لازمه محتوای تشکیک می¬باشد.
تاکنون هر دو نسخه خوانده شده است به این صورت که:
اول نسخه «میم» خوانده شده
دوم نسخه «الف» خوانده شده
سوم نسخه الف و میم با هم مقابله شده
چهارم نسخه تایپ شده هم با الف و هم با میم مقابله شده
در این فرایند دو نسخه تلفیق شده و عبارات افتاده از نسخه میم به الف الحاق شده و در حال تطبیق متن و تقویم نص می¬باشد. شایان ذکر است که جناب علامه حاشیه¬ای بر نشر تجرید داشته که حاشیه «قدیم» محسوب می¬شود و سید صدرالدین به آن جواب داده پس از آن استاد دوانی در جواب حاشیه¬ای دیگر دارد که موسوم به حاشیه قدیم می¬باشد و این نیز توسط سیدصدرالدین مورد نقد قرار گرفته آن جناب حاشیه¬ای دیگر دارد که «اجد» نام دارد و این سه حاشیه تحت عنوان «طبقات جلالیه» می¬باشند و در جواب صدرالدین «طبقات صدریه» می¬باشد پس از آن¬که صدرالدین دشتکی از دنیا رفت فرزند بزرگوارش غیاث¬الدین محمود دشتکی در جواب «اجد» نیز حاشیه¬ای نوشته است. بر این اساس  علامه بهابادی همه این حاشیه¬ها را مورد توجه قرار داده و تحت عنوان «قوله» مطالبی را از طبقات جلالیه آورده و ذیل آن به شرح و طرح سؤال و جواب پرداخته است.
با توجه به این نسخه خطی، طبقات جلالیه نیز در دستور کار قرار گرفت و هم¬اکنون با این نسخه نیز مقابله و تطبیق می-شود در همین فرایند بخشی از تخریجات نیز انجام شده و اقولی که از جناب شیخ¬الرئیس آورده شده به صورت مضمون بوده مورد بررسی قرار گرفته و تقویم نص شده است.
در عین حال همه متون از صفات جلالیه و نسخ موجود از تشکیک، پس از تطبیق ، مراجعه ادبی به لحاظ ادبیات عرب با توجه به آنچه گفته شد صورت می پذیرد و آنگاه مراجعه علمی و تطبیق مطالب فلسفی و منطقی و با اصول فلسفه و منطق انجام می¬گیرد.
با توجه به عدم دسترسی به کتاب «طبقات صدریه» لازم است که متن و جواب¬هایی که تحت عنوان «سید سند» آورده شده از کتاب¬¬های دیگر فلسفی تخریج شود که کار را دشوار کرده است.
با این وجود تاکنون به لطف خدا تقریبا پنجاه درصد از کار در حوزه¬های نسخه¬خوانی، تطبیق، مقابله، تقویم، تخریج، بررسی ادبی، بررسی علمی صورت گرفته است.

کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است