چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

احیای آثار مخطوط ملا عبدالله بهابادی یزدی

طرح احیای آثار مخطوط ملا عبدالله بهابادی یزدی در دستور کار کمیته علمی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه ملا عبدالله بهابادی قرارگرفت

احیای آثار علمی بزرگان نه تنها میزان قدرشناسی ما نسبت به این مفاخر را نشان می دهد، بلکه می تواند فرهنگ اهمیت دادن به میراث و تراث گذشته را نشان داده و بر غنای معارف دینی و علمی روزگار ما نیز بیفزاید. سیری در تاریخچه کتاب و کتابخانه داری در تمدن اسلامی از اهتمام وافر بزرگان به نگهداری و احیای آثار مخطوط(در یک عصر به صورت استنساخ و در عصر دیگر به صورت چاپ) خبر می دهد. اهمیت این امر تا بدانجاست که حتی برخی بزرگان به مانند آیت الله بروجردی آثار علمی و ارزندۀ خویش را چاپ نمی کرد و آثار گذشتگان را احیا می نمود. علامه ملا عبدالله بهابادی عالمی ذوالفنون و متضلع بوده و آثار عدیده ای از خود بر جای نهاده است. ولی به سبب عدم چاپ آن آثار ایشان تنها به عنوان یک عالم منطقی شهرت یافته اند و برای رفع این شهرت کاذب و نشان دادن توانایی های علمی متنوع ایشان، از اولین اقدامات طرح احیای نسخه های خطی ایشان می باشد. از میان آثار ایشان، بر اساس جستجو و تلاش ما اثرهای فقهی و تفسیری بر جای نمانده است، ولی آثار علمی ایشان در سه علم ادبیات، منطق و کلام بر جای مانده و در سه طرح ذیل می توان به احیای آثار این عالم ربانی دست زد:

 

الف) احیای یک اثر مخطوط

در زمینۀ احیای آثار مرحوم بهابادی می توان یک اثر نفیس از ایشان به غیر از حاشیه معروف وی را برای اولین بار به حلیۀ طبع آراست و به جوامع علمی ایران و خارج از ایران هدیه داد. بدیهی است در صورت فراهم سازی مراحل اجرایی این طرح، باید اثر جزو آثار غیر کم حجم وی بوده و قابلیت ارائه در مجلدی جداگانه را داشته باشد. چنانکه در صورت انتخاب و گزینش اثری تازی، ترجمه اثر را نیز به ضمیمه آن و در همان مجلد می توان طبع نمود.

 

ب) احیای مجموعه رسائل

با توجه به اینکه آثار متعددی از مرحوم بهابادی بر جای مانده، می توان در طرحی کلان ولی فایده مند تر نسبت به طرح سابق، مجموعه کتب و رسائل ایشان را به طبع رساند. از ده اثری که نسخه خطی اش در دست است، احتمالا مجموعه ای 3 جلد تهیه خواهد شد. البته اگر تحقیق آثار و مصدر یابی مطالب، مبسوط تر باشد و فونت کتب نیز اندکی بزرگتر در نظر گرفته شود، می توان آثار یاد شده را در 4 جلد چاپ نمود.

 

ج) چاپ منقح حاشیه ملا عبدالله

یکی از خصوصیات کنگره ها، ارائه چاپ مجدد آثار علمی بزرگان است به صورتی که پس از کنگره، آن اثر با نام «چاپ کنگره» شناخته می شود؛ چنانکه همین مسئله مثلا دربارۀ آثار شیخ انصاری، علامۀ بلاغی، شرف الدین، شهیدین و وحید بهبهانی روی داده است. در صورت عدم چاپ آثار مخطوط ملا عبدالله، کمترین کار این است که «حاشیۀ» ملا عبدالله به صورتی نفیس چاپ گردد. شایان ذکر است که بهترین چاپ فعلی حاشیه ملاعبدالله، چاپ مرکز نشر اسلامی جامعۀ مدرسین قم است و این چاپ علی رغم نفاستی که دارد، خالی از نقائص ساختاری و محتوایی نیست.

 

.

فهرست نسخه های آثار مخطوط:

در انتها تمامی آثار مخطوط ملا عبدالله، به استثنای یک اثر که ارزش طبع ندارد، با ذکر محل وجود نسخ بر اساس استقصای آقای ترحمی و یادکرد علامه تهرانی صاحب الذریعه، بیان می گردد. بدیهی است که استفاده از فهرست «دنا» نیز می تواند عرصه های جدیدی را در نسخه شناسی آثار علامه بهابادی بگشاید:

  1. حاشیه ای به عربی بر تهذیب تفتازانی که غیر از حاشیه مطبوع ملا عبدالله است/ نسخه در کتابخانه مبارکه رضویه مشهد مقدس.
  2. حاشیه ای به فارسی بر تهذیب/ نسخه های متعدد از این اثر در ایران وجود دارد.
  3. حاشیه بر مختصر و مطول/نسخه ها در دانشگاه تهران و رضویه مشهد.
  4. حاشیه بر حاشیه خطایی بر مختصر تفتازانی/ نسخه های متعدد در ایران(مشهد و تهران) و عراق(موصل! و نجف) و مصر و پاکستان وجود دارد.
  5. شرح العجاله/در کتابخانه رضویه مشهد مقدس.
  6. حاشیه بر حاشیه دوانی/نسخه ای ناقص در رضویه مشهد و یک نسخه هم در کتابخانه مرعشی قم.
  7. یک حاشیه دیگر بر حاشیه دوانی/رضویه مشهد.
  8. ضابطه اشکال اربعه/مشهد و تهران.
  9. حاشیه بر موضوع علم حاشیه دوانی/مشهد و تهران.

آثار مذکور در ادبیات عرب، منطق و کلام است و آثار فقهی و تفسیری ایشان هنوز یافت نشده است.

نکته:

در صورت احیای منقح آثار یاد شده، احتمالا نهادهای فعال در زمینه احیای آثار گذشتگان، مثل میراث مکتوب آمادگی چاپ اثر را دارند.

کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است