چکیده مقالات

مراتب عرفان ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: دکترعبدالرحیم شهریاری

علامه ملا عبد الله بهابادی فقیهی اخباری یا اصولی ؟
نویسنده: مرتضی خوشنویس زاده اصفهانی

نقش ملا عبدالله بهابادی در تکوین جریان تعقل گرایی عصر صفوی
نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین بشکانی

نقد دیدگاه شرح حال نویسان پیرامون ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی-حبیب الله یوسفی

فعالیت های تفسیری علامه ملا عبدالله یزدی
نویسنده: عظیم عابدینی و حبیب الله یوسفی

مطالعه ی توصیفی حاشیه ملا عبدالله بهابادی از منظر تحلیل ژانر
نویسنده: سید عبدالمجید طباطبایی لطفی و طاهره قاسمی

تلامذه ملا عبدالله بهابادی یزدی
نویسنده: عبدالصمد جودتی استیار

ملا عبدالله یزدی و خاندان ملالی در عرصۀ تولیت حرم علوی(ع)
نویسنده: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد جنت امانی

ملا عبدالله بهابادی یزدی در «الذریعه»
نویسنده: محمدعلی نجفی کرمانشاهی

بررسی و تحلیل دلائل هم­گرایی عالمان شیعه با دولت صفوی
نویسنده: حسن عبدب پور، اضغر میرزایی

مطالب

مکتب شیراز و ملاعبدالله بهابادی یزدی از دیدگاه شهید مطهّری

چکیده

استاد شهید مرتضی مطهّری (رحمة الله علیه) در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران و نیز در برخی دیگر از آثار خویش برای بررسی فلسفه و  فلاسفه دسته بندی خاصی بر اساس طبقاتی سی و سه طبقه تنظیم کرده است و در تبیین خود اسامی اثر گذاران و مولّفان و پرچمداران منطق و فلسفه را آورده است.

 مکتب علمی عقلی شیراز که پس از خواجه نصیر‌الدین طوسی آغاز می‌شود و تا ملاصدرا تداوم می‌یابد موجب شکوفایی فلسفه، عرفان  و هنر و ادب گشته و دانشمندان، هنرمندان و فیلسوفان بزرگی در آن ظهور می‌کنند. مرحوم ملا عبدالله در طبقه بیستم علمای پرچم دار علوم معقول قرار می گیرد و شاگردان او در طبقه بیست و یکم جای گرفته اند. از این جهت می بینیم در تاریخ فلسفه و منطق مکتب شیراز مکتبی مهم بوده و جایگاه ملا عبدالله یزدی و شاگردانش غیر قابل اغماض است. لذا دیدگاه های خواندنی مرحوم مطهری پیرامون مکتب شیراز و ملا عبدالله یزدی و تاثیرات فکری و اندیشه ای وی در این مقاله به تفصیل آمده است.

کلمات کلیدی: ملا عبدالله بهابادی یزدی، مکتب شیراز، شهید مطهری.

کلیه حقوق این سایت برای پایگاه علامه آخوند ملا عبدالله یزدی بهابادی محفوظ است